Caja de Bruijn wint voorleeswedstrijd in Theater Ludens!

Gepubliceerd op: 27 februari 2020 12:00

Caja de Bruijn uit groep 8 van basisschool De Vijverhof uit Voorburg won woensdagmiddag 19 februari de voorleeswedstrijd voor basisschoolleerlingen uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk.

Nationale Voorleeswedstrijd: de voorronde

De voorleeswedstrijd vond plaats in Theater Ludens in Voorburg. Het betrof hier een voorronde van De Nationale Voorleeswedstrijd.

Caja gaat nu door naar de regionale kwartfinale op 18 maart, ook in Theater Ludens. Wij wensen Caja veel succes in de kwartfinale!

Na de regionale kwartfinale op 18 maart is de provinciale finale op 8 april in het Bibliotheektheater in Rotterdam. De landelijke finale is op 27 mei in de Schouwburg in Amstelveen.

8 kandidaten

De acht kandidaten werden, aangemoedigd door ruim 60 supporters (vaders, moeders, opa’s, oma’s en leerkrachten), om de beurt door presentator Barbara Leguijt van de Bibliotheek aan de Vliet naar voren gehaald en kort aan het publiek voorgesteld.

De fragmenten

Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Wat dit jaar opviel was de verrassende, originele keuze voor de boeken waaruit de kandidaten voorlazen. Verder viel op dat het niveau van de voorlezers erg hoog was.

De jury

Terwijl Annemieke Berckenkamp van de bibliotheek het publiek vermaakte met een quiz, trok de jury zich terug. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. De jury had een moeilijke taak. Maar na een spannend kwartiertje sprak juryvoorzitter Rogier Helwig, de directeur van Theater Ludens, het verlossende woord: Caja was de winnaar! De prijs was een boekenbon, beschikbaar gesteld door Kinderboekenwinkel In de Wolken uit Voorburg.

Ik kan nog steeds niet vliegen

Caja las een fragment voor uit het boek Ik kan nog steeds niet vliegen van Anna Woltz. De jury vond dat Caja met gevoel voorlas, in een prettig tempo en dat haar stem goed bij het verhaal paste.