Scholieren Technasium denken mee over inrichting bibliotheek

Gepubliceerd op: 12 oktober 2021 10:43

Leerlingen van klas 2 van het Veurs Lyceum Technasium uit Leidschendam gaan een ontwerp maken voor de inrichting van de jeugdafdeling van de bibliotheek in Leidschendam en Voorburg.

Bibliotheek van de Toekomst

Maandag 27 september en 4 oktober waren er in totaal ruim 70 leerlingen van het Veurs Lyceum Technasium bij de bibliotheek in Voorburg op bezoek. Zij kwamen voor de start van het project ‘Bibliotheek van de Toekomst’. Bibliotheekdirecteur Gerard Hendriks ontving de leerlingen, leidde hen rond en maakte hen enthousiast voor de opdracht.

Aan het eind van het bezoek ondertekenden de leerlingen en de directeur samen een samenwerkingsovereenkomst.

Belevingswereld jeugd en jongeren

Uit het participatietraject van de gemeente Leidschendam-Voorburg kwam naar voren dat kinderen en jongeren graag een combinatie willen zien van lezen, spelen en nieuwe technologieën. De jeugdafdeling van de bibliotheek is nu voornamelijk ingericht met boekenkasten. De bibliotheek wil graag dat de inrichting van de bibliotheek meer aansluit bij de belevingswereld van jeugd en jongeren.

Ideeën voor inrichting

Daarom heeft de bibliotheek de hulp ingeroepen van het Veurs Lyceum Technasium om jongeren hierbij te betrekken en ideeën te krijgen voor een nieuwe inrichting. De leerlingen werken daar in groepjes aan. Ze kunnen kiezen voor een meubel of het inrichten van de hele jeugdafdeling.

Eind november presenteren de leerlingen hun ideeën aan de bibliotheek. De leiding van de bibliotheek beslist vervolgens welke ideeën gebruikt kunnen worden bij de inrichting van de bibliotheken in Leidschendam en Voorburg.