Iedereen heeft weleens een periode waarin het niet zo lekker gaat. Vaak komt u daar zelf wel weer uit. Maar als uw klachten niet verdwijnen of zelfs groter worden, is het belangrijk om uw problemen aan te pakken en hulp te zoeken. Indigo Preventie biedt workshops aan om te voorkomen dat uw klachten verergeren en om (meer) grip op uw leven te krijgen.

Vanuit de bibliotheek dragen wij bij aan de workshops met lees- en kijktips. Wilt u na een workshop meer weten over bijvoorbeeld zelfvertrouwen? Aan het einde van de workshop krijgt u een boekje met tips over boeken, tijdschriften en dvd’s die u in onze collectie terugvindt.

De workshops worden in groepen van maximaal 12 - 15 personen gegeven.

Wij wensen u veel plezier met de gratis workshops van Indigo Preventie!

Positief denken

Wanneer we negatief denken heeft dat ook een effect op hoe we ons voelen, hoe we overkomen op anderen en uiteindelijk ook hoe we onszelf zien.

U leert om op een andere, eerlijkere manier naar uzelf en zaken te kijken. Met andere deelnemers wisselt u uit hoe u positiever kunt denken. U leert kritischer kijken naar uw eigen denkpatronen en u probeert anders om te gaan met belemmerende gedachten.

Deze workshop is geweest. Houd de website in de gaten. Mogelijk bieden wij in het najaar nieuwe workshops in samenwerking met Indigo Preventie aan.

Opkomen voor jezelf

(voorheen workshop assertiviteit)

Veel mensen hebben moeite met het stellen van grenzen naar anderen of zichzelf.  Als dit uit de hand loopt kan het gevolgen hebben voor uw geestelijke gezondheid en in ernstige gevallen zelfs tot een burn-out leiden!

U leert wat uw gedrag voor effect heeft op anderen. Wat u zelf kunt veranderen. En hoe u op een andere manier op anderen reageert en zo de kans op conflicten sterk verkleint.

AANMELDEN:

Training Assertiviteit (5 bijeenkomsten)

Deze training is voor iedereen vanaf 18 jaar die het lastig vindt om 'nee' te zeggen. Die het moeilijk vindt om grenzen aan te geven en in conflicten steeds het onderspit delft.

Deze groepstraining bestaat uit vijf wekelijkse bijeenkomsten van twee uur waarin actief geoefend wordt met verschillende assertieve vaardigheden.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • De vier assertieve stappen
  • Nee zeggen en grenzen stellen
  • Steun vragen en lichaamstaal
  • Kritiek geven en ontvangen
  • Omgaan met conflicten

In elke bijeenkomst wordt huiswerk besproken, theorie doorgenomen, worden ervaringen uitgewisseld en opdrachten/oefeningen gemaakt en beoefend.

Meer zelfvertrouwen

Heeft u weinig zelfvertrouwen? Dan kunt u vaak  denken dat mensen van alles over u vinden. Daar blijkt meestal niets van waar.

Tijdens deze workshop ontdekt u hoe uw zelfbeeld van invloed is op uw zelfvertrouwen. U leert hoe uw lichaamshouding een eerste indruk kan beïnvloeden. En u leert positieve en negatieve eigenschappen te benoemen en anders te omschrijven. 

AANMELDEN:

Omgaan met angst

Interactieve bijeenkomst voor mensen met angst en hun naasten

Soms is angst gezond, hoe raar dat ook klinkt. Angst kan u beschermen. Maar wordt het allemaal te gek dan kan angst uw leven negatief beïnvloeden. Ziet u overal tegenop of  ligt u nachten piekerend wakker?

Tijdens deze interactieve bijeenkomst leert u welke meest voorkomende angsten er zijn, hoe u er praktisch mee om kunt gaan en of u wel of niet hulp moet vragen. Ook ontdekt u waar u nog meer terecht kunt met angstklachten. Als naaste leert u wat u wel of juist niet moet doen.

"Ik ga niet graag naar plekken waar onbekende mensen zijn. Straks praat er niemand met me en sta ik alleen."

"Soms heb ik ineens last van hartkloppingen, zweten en duizeligheid. Dan ben ik echt bang dat ik dood ga. Is dit een paniekaanval?"

"Mijn partner heeft een angststoornis. Ik voel me zo machteloos en wil helpen maar hoe?"

Deze workshop is geweest. Houd de website in de gaten. Mogelijk bieden wij in het najaar nieuwe workshops in samenwerking met Indigo Preventie aan.

Mindfulness

Vaak zijn we met onze aandacht niet in het nu, maar vooruit in de tijd of juist terug in de tijd. We doen dan dingen op de automatische piloot.

Bij deze workshop leert u te kijken en te ervaren zonder te oordelen. En leert u om meer in het hier en nu te leven, waarmee u onder andere voorkomt dat u piekert over reeds gepasseerde gebeurtenissen of zich zorgen maakt over een gebeurtenis die nog niet heeft plaatsgevonden.

AANMELDEN:

Meer regie over je leven

Heeft u het idee de regie over uw eigen leven kwijt te zijn? Bent u meer bezig met overleven dan met leven?

Bij deze workshop maakt u kennis met verschillende bouwstenen van regie nemen: doelbepaling, motivatie en steun, weerstand en belemmeringen, gedragsverandering in de praktijk en een goed plan van aanpak.

Deze workshop is geweest. Houd de website in de gaten. Mogelijk bieden wij in het najaar nieuwe workshops in samenwerking met Indigo Preventie aan.

Voluit leven

Voluit Leven richt zich op de levenskunst: de wil en de acceptatie om zowel positieve als negatieve emoties te ervaren.

U leert om anders om te gaan met spanning, stress en verdriet. Daarnaast leert u op te merken wat er in u omgaat en in het ‘nu’ te zijn. U leert ontdekken wat u echt belangrijk vindt in uw leven en dat meer centraal te zetten.

Deze workshop is geweest. Houd de website in de gaten. Mogelijk bieden wij in het najaar nieuwe workshops in samenwerking met Indigo Preventie aan.

Grenzen stellen

Heeft u moeite uw grenzen aan te geven? Durft u het niet goed aan te geven wanneer u iets niet wilt? 

Tijdens deze workshop leert u om op een duidelijke manier uw grenzen aan te geven waarbij u zoveel mogelijk rekening houdt met de andere partij. Daarmee vergroot u de kans om gehoord te worden en meer zelfvertrouwen te krijgen.

AANMELDEN:

* deze workshop wordt gegeven bij de Vrijwilligersacademie.

Dr. H. J. van Mooklaan 1
2286 BA Rijswijk

Stoppen met piekeren

Iedereen piekert wel eens. Maar wat als u regelmatig gevangen raakt in uw gepieker en daar last van heeft? Het vreet energie en kost tijd die u ook anders had kunnen besteden.

U leert het verschil tussen nadenken en piekeren en waarom u eigenlijk piekert. U leert over de invloed van gedachten en hoe ze samenhangen met uw emoties en gedrag. Ten slotte krijgt u praktische tips over hoe u uw piekeren kunt verminderen. 

AANMELDEN: