Lente en Olaf winnen Vakantielezen

Gepubliceerd op: 23 oktober 2020 15:00

Zus en broer Lente (8 jaar) en Olaf (bijna 7 jaar) uit Voorburg zijn de winnaars van Vakantielezen 2020. Donderdag 22 oktober ontvingen zij in de bibliotheek in Voorburg hun prijzen. Lente kreeg van Gerard Hendriks, directeur van de Bibliotheek aan de Vliet, het boek Miss eenhoorn (van Edward van de Vendel) als prijs. Haar broer Olaf won Bob Popcorn (van Maranke Rinck).

91 teams

In totaal deden uit het werkgebied van de Bibliotheek aan de Vliet 91 teams mee. De teams deden met hun hele gezin mee. Dat waren in totaal 202 deelnemers.

Leesdip tegengaan

Vakantielezen is een spannende ontdekkingsreis voor beginnende lezers. Biblionet Groningen ontwikkelde dit digitale zomerleesprogramma voor kinderen uit groep 3 en 4. De Bibliotheek aan de Vliet bracht Vakantielezen in onze regio via de scholen onder de aandacht. Met Vakantielezen willen we samen het leesniveau van kinderen in de schoolvakantie op peil houden. Met andere woorden: de bibliotheek wil de leesdip tegengaan.

Teksten lezen en opdrachten doen

In de zomervakantie lazen de deelnemers met het hele gezin teksten en deden zij opdrachten om codewoorden te vinden. Ze reisden langs 6 landen. Van de Griezelkust naar Sportmanië en van het Dierenrijk naar Lachland. Met de gevonden woorden konden stickers worden opgehaald in de bibliotheek die op een stickerkaart werden geplakt. Een volle stickerkaart kon als foto worden ingezonden om kans te maken op een prijs. Lente en Olaf hebben dit met hun team gedaan en zij zijn dus de gelukkige winnaars. Supergoed gedaan dus!

2021

Volgend jaar gaan nog meer bibliotheken in Nederland meedoen met Vakantielezen. En natuurlijk doet de Bibliotheek aan de Vliet dan ook weer mee. En kunnen leden en niet-leden in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg weer meedoen met Vakantielezen. Om zoveel mogelijk deelnemers te bereiken gaat de bibliotheek Vakantielezen weer promoten via alle basisscholen in ons werkgebied.