Op naar een bereikbare en moderne bibliotheek

Gepubliceerd op: 28 juli 2021 09:00

Inwoners van Leidschendam-Voorburg hebben behoefte aan een gemoderniseerde bibliotheek, met een huiskamergevoel, collecties en een horecavoorziening, maar ook met voorzieningen om te leren en informatie te vinden. Op basis van onderzoek onder inwoners zijn er toekomstscenario’s geschetst. Het door de bibliotheek gewenste scenario ‘bereikbaar en gemoderniseerd’ laat zien dat het ook in de toekomst aan de verwachtingen en wensen van zijn inwoners kan voldoen.

Scenario ‘bereikbaar en gemoderniseerd

Het College van B&W komt op basis van dit scenario met een voorstel voor een moderne bibliotheek met een vestiging in Leidschendam, Voorburg én Stompwijk. Een plek op loop- of fietsafstand waar iedereen zich welkom voelt om een boek te lenen, te studeren of te werken of elkaar te ontmoeten. Dat is, kort samengevat, scenario ‘bereikbaar en gemoderniseerd’.

Verwachtingen en wensen

De bibliotheek heeft in dit scenario de uitstraling van een ‘moderne huiskamer’ met ruimschoots keuze uit comfortabele zitplekken, horecavoorzieningen en aantrekkelijke collecties. Je loopt er snel even binnen om ontspannen wat te lezen, gezellig een kop koffie te drinken, rustig te werken of studeren of gewoon even te ‘zijn’. Mensen die minder digitaal vaardig zijn, of moeite hebben met lezen en schrijven krijgen de ruimte om zichzelf doelgericht te ontwikkelen. Ook ondergaat de jeugdafdeling een metamorfose, waarbij de hedendaagse belevingswereld van kinderen centraal staat. Kinderen kunnen spelend en ontdekkend leren via een combinatie van boeken en digitale middelen.

Verhuizing

Verder verhuist de Bibliotheek in Leidschendam terug naar de oude locatie aan het Fluitpolderplein 12. Uit het participatieproces van de gemeente Leidschendam-Voorburg en de Bibliotheek aan de Vliet bleek dat dit een geliefde locatie is met veel groeimogelijkheden. Het pand wordt, om aan
alle verwachtingen te kunnen voldoen, volledig gerenoveerd. De vestiging in Voorburg zal ook een opknapbeurt ondergaan, vooral om ruimte te maken voor een huiskameromgeving en een horecavoorziening. De vestiging in Stompwijk blijft ongewijzigd.

Lange termijn

Het voorstel van B&W heeft ook oog voor de lange termijn. Er wordt een onderzoek aangekondigd naar de mogelijkheden van een gecombineerde bibliotheek- en theatervoorziening aan de Julianabaan. Bibliotheekdirecteur Gerard Hendriks licht toe: “Een bibliotheek- en theatergebouw in één aan de gerenoveerde Julianabaan in Voorburg. Dat zouden wij als bibliotheek graag gerealiseerd willen zien, omdat je inwoners in zo’n gemengd pand zoveel meer kunt bieden. We vinden het inhoudelijke voorstel dat er nu ligt een mooie uitkomst, die aantoont dat de gemeente bereid is te investeren in de bibliotheekvoorziening.”

De beslissing

Het voorstel voor de bibliotheek van de toekomst, ‘scenario 2, bereikbaar en gemoderniseerd’, ligt bij de gemeenteraad. Na de zomer neemt de gemeenteraad een beslissing.

De ontwikkelingen volgen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je hier in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Meer weten over de verschillende scenario’s? Lees ook dit artikel van www.ingesprekmetlv.nl:

Lees meer over de scenario's