Boekenweek: Kinderspeurtocht, lezing & wandeling Prinses Marianne

Gepubliceerd op: 28 februari 2020 09:00

Op 7 maart beginnen Museum Swaensteyn in Voorburg (Herenstraat 101) en de bibliotheek de Boekenweek met een dag die in het teken staat van de rebelse prinses Marianne.

Diverse activiteiten in Museum Swaensteyn

Luister in Museum Swaensteyn naar het verhaal van de knappe sprookjesprinses Marianne, geboren in 1810 als jongste dochter van de latere Koning Willem I. Haar lakei-bibliothecaris Johannes van Rossum en hun buitenechtelijke zoon Johannes Willem speelden een grote rol in haar leven. Haar leven verliep met enige zwarte bladzijdes...In het kader van de Boekenweek is er in samenwerking tussen de bibliotheek en het museum een kinderspeurtocht en een lezing plus wandeling over de prinses.

Kinderspeurtocht (7 – 12 jaar)

Speur mee door de Prinses Marianne kamer in Museum Swaensteyn. Ontdek het leven van de dappere en eigenzinnige prinses die in Voorburg woonde en maak de vragen over onderwerpen als familie, liefde, kunst en muziek. Je kunt meedoen met de speurtocht van 13.30-13.50 uur. Van speuren krijg je dorst en honger. En daarom krijg je een glaasje limonade en een stukje fruit. De speurtocht is daarna de hele Boekenweek te krijgen aan de kassa van het museum.ens dit gesprek.

Met Marianne op de foto als echte prins of prinses!

Ga op zoek naar prinses Marianne! Ze is er echt bij. Verkleed je ook koninklijk: draag een kroontje en versier jezelf zodat je er ook vorstelijk uitziet. Ga daarna met prinses Marianne op de foto. Er worden polaroidfoto’s gemaakt die je gelijk mee naar huis kunt nemen om aan iedereen te laten zien!

Voor volwassenen: Lezing en wandeling

Voor volwassenen is er van 14.00 – 16.00 uur een lezing, gevolgd door een rondleiding in de kamer van Marianne in het museum en een wandeling in de omgeving. Het leven van Marianne stond in het teken van haar liefdesrelatie met haar lakei-bibliothecaris Johannes van Rossum en hun buitenechtelijke zoon Johannes Willem, die de prinses, tegen alle regels van haar tijd in, een normale plek in haar leven wilde geven. Haar leven verliep met enige zwarte bladzijdes.. Wat die zwarte bladzijdes waren? U hoort dat bij de lezing!

Na de lezing is er een korte rondwandeling door het centrum van Voorburg en het Oosteinde en kijken we naar de plekken en gebouwen, die iets te maken hebben gehad met deze ten onrechte vrijwel vergeten prinses. Daarbij zullen ook de verhalen worden verteld die aan deze plaatsen zijn verbonden.