Boekenweek 2021 verplaatst naar zomer

Gepubliceerd op: 11 februari 2021 09:17

Deze week maakte Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) bekend dat de Boekenweek 2021 in verband met het Coronavirus wordt verplaatst naar de zomer. Van 6 tot en met 14 maart is er dus geen Boekenweek, maar het zal wel een week vol boeken worden.

De Boekenweek zelf zal in de zomer plaatsvinden wanneer de boekhandels en bibliotheken weer volledig open zijn. Vanwege de pandemie kunnen de start en afsluiting van de Boekenweek, het traditionele Boekenbal en de vrij reizen dag van hoofdsponsor NS, deze editie niet doorgaan.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB:

"Was een Boekenweekthema ooit zo actueel als ‘Tweestrijd’? De afgelopen maanden waren wij in ieder geval in tweestrijd. De Boekenweek is hét jaarlijkse feest in de boekhandel en bibliotheek. Maar wat voor een feest is het als de winkels en bibliotheken nog dicht zijn, en we alleen een afhaalloket tot onze beschikking hebben? Er is op dit moment nog te veel onduidelijkheid over de situatie begin maart om vol in te zetten op dit grote jaarlijkse lezersfestijn. We hebben daarom besloten gehoor te geven aan het dringende verzoek van de boekhandels om de Boekenweek pas te vieren wanneer zij open zijn. Een moeilijke beslissing temeer omdat de Boekenweek van groot belang is voor het hele boekenvak – voor schrijvers, uitgevers, bibliotheken en de boekhandels.

Zo hebben veel auteurs optredens rond de Boekenweek gepland staan, geven uitgeverijen nieuwe titels uit, hebben bibliotheken volop programmering en is de financiële impuls voor boekhandels broodnodig. Vanaf maart starten we daarom ‘Het voorwoord van de Boekenweek’: we vieren deze periode het boek. Het prachtige en indringende geschenk van Hanna Bervoets en het intrigerende essay van Roxane van Iperen geven we dan komende zomer de aandacht die ze verdienen."

Het voorwoord van de Boekenweek

Het voorwoord van de Boekenweek vindt plaats in de originele periode van de Boekenweek, van 6 tot en met 14 maart. In deze week worden, met het Boekenweekthema Tweestrijd in het achterhoofd, tal van on- en offline activiteiten georganiseerd. Dit alles om de lezers ook in maart te laten zien welke prachtige boeken er te koop en te leen zijn en hen op te roepen om hun favoriete boekhandel te blijven steunen.

• Boekenweekgedicht
    Als aftrap van ‘Het voorwoord van de Boekenweek’ publiceert Trouw, op zaterdag 27 februari, het Boekenweekgedicht dat in het teken staat van het Boekenweekthema Tweestrijd.
  • De Kleine komedie en NS
    Sinds 2001 is NS hoofdsponsor van de Boekenweek. Dat betekent in 2021 twintig jaar hoofdsponsorschap: dat zal niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom organiseren Stichting CPNB, de Schrijverscentrale en het Letterenfonds in De Kleine Komedie auteursoptredens op het (online) podium van het theater. Deze optredens worden mede mogelijk gemaakt door de NS. Meer informatie volgt later.
  • Het Boekenbal op tv
    Met vele honderden auteurs en met het boekenvak het glas heffen in Internationaal Theater Amsterdam is niet verantwoord, ook niet deze zomer. De 80ste editie van het Boekenbal zal daarom niet doorgaan. Op 5 maart zal er wel een speciale tv-uitzending gemaakt worden vanuit de lege schouwburg in Amsterdam (ITA). Diverse bekende schrijvers zullen de revue passeren om op unieke wijze samen het boek te vieren en tegelijkertijd voor de kijker thuis een tipje van de sluier van het traditionele Boekenbal op te lichten.
  • De Boekenweek in de zomer, met het Boekenweekgeschenk en Boekenweekessay
    Het Boekenweekgeschenk Wat wij zagen van Hanna Bervoets krijgen lezers aankomende zomer cadeau van hun favoriete boekhandel bij besteding van € 15 aan Nederlandstalige boeken. Ook het Boekenweekessay De genocidefax van Roxane van Iperen zal dan voor € 3,75 te koop zijn. Om de drukte te spreiden en lezers te stimuleren hun favoriete boekhandel te steunen zijn deze uitgaven een hele maand beschikbaar.