Expositie Stichting de Vrolijkheid

Gepubliceerd op: 14 oktober 2021 12:17

Stichting de Vrolijkheid presenteert t/m zaterdag 30 oktober in de bibliotheek in Rijswijk, het werk van jonge getalenteerde bewoners van het asielzoekerscentrum (azc) in Rijswijk. In deze expositie is werk te zien dat voortkomt uit de creatieve workshops die in het afgelopen jaar gegeven zijn op het azc. Kom een kijkje nemen in de wereld van deze jonge creatievelingen.

Het Vrolijke Stripboek

Boeven, monsters, kastelen, aliens en super girls. Je komt ze allemaal tegen in het Vrolijke Stripboek. Tijdens de workshops van Stichting de Vrolijkheid lieten de jonge striptekenaars hun fantasie de vrije loop. Dat resulteerde in prachtige strips en tekeningen. Dit alles onder begeleiding van illustrator Anne Roos Kleiss.

Een echte mengelmoes van een fantasiewereld waarin sprookjes zich vermengden met de werkelijkheid. Zo konden de jonge striptekenaars de helden zijn van hun eigen stripboek en een magische ruimte maken om te verkennen en te ontdekken wie ze zijn. Het Vrolijke stripboek is in zijn geheel te zien in deze expositie die mede mogelijk gemaakt is door Stichting de Vrolijkheid en het VSB Fonds.

L'atelier hétérotopie

Een hétérotopie is een speciale plek, niet openbaar zoals een park. Het is een ruimte gereserveerd voor iets bijzonders. Dit geldt ook voor het azc. Het azc lijkt de wereld in een notendop te zijn, maar tegelijkertijd staat het ook buiten de maatschappij. De tijd lijkt er stil te staan en toch tikken mensenlevens door. Deze tussenruimte is te vergelijken met een hétérotopie, de tegenhanger van een utopie.

Met het gegeven van een hétérotopie zijn de jongeren aan de slag gegaan. Door middel van fotografie werd het azc en de omgeving als hétérotopie verkend.

Samen met fotografen Eliza Bordeaux en Elianne Welles werd onderzocht hoe beeldtaal kan worden ingezet om jezelf visueel uit te drukken. Dit onderzoek komt samen in de foto’s op de expositie, die mede mogelijk gemaakt is door Stichting de Vrolijkheid en het Mondriaanfonds.

Stichting de Vrolijkheid

De Vrolijkheid is een netwerk van professionele kunstenaars, regelaars, vrijwilligers, kinderen, jongeren en ouders, die samen wekelijks meer dan 100 kunstprojecten op meer dan 25 azc’s realiseren. Vrolijke ruimtes bieden de inspiratie om eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen

Meer informatie over het werk van Stichting de Vrolijkheid staat op https://vrolijkheid.nl.