Gezocht: vrijwilligers voor het Taalhuis

Gepubliceerd op: 7 augustus 2020 15:00

Wij zijn op zoek naar Taalvisite vrijwilligers (ga op bezoek bij een gezin, lees voor en doe taaloefeningen) en Taalvrijwilligers (werk een-op-een met een volwassene om Nederlands te oefenen).

Taalvisite in Rijswijk

Het Taalhuis zoekt 12 vrijwilligers voor Taalvisite in Rijswijk. Taalvisite is een project dat zich richt op het verkleinen van taalachterstand bij gezinnen met kinderen tussen de twee en twaalf jaar. Als vrijwilliger gaat u gedurende vijftien weken één keer per week bij een gezin op ‘visite’ in Rijswijk. Tijdens deze visite van een uur leest u de kinderen van het gezin voor en doet u ook andere taalactiviteiten. Het gaat hierbij om het stimuleren en bevorderen van taalontwikkeling en leesplezier voor kinderen. Daarnaast begeleidt u de ouders in taal- en leesvaardigheid. Zo merken zij hoe belangrijk lezen is.

Met Taalvisite zorgt u ervoor dat ouders de juiste tips krijgen om hun kinderen op een betrokken en actieve manier te ondersteunen.

Mail Isabel Tirado

Meer informatie en aanmelden

Vragen overof aanmelden voor Taalvisite?

Neem dan contact op met Isabel Tirado: 070 – 240 0 250 of itirado@bibliotheekaandevliet.nl.

Aanmelden kan tot 17 september. De kennismakingsgesprekken met een medewerker van het Taalhuis zijn in week 39.

In de laatste week van september start een training voor de vrijwilligers van taalvisite. Na de training gaat u begin oktober aan de slag bij een gezin met (meestal) Nederlands als tweede taal. Deze gezinnen zijn aangemeld voor Taalvisite door scholen en peuterspeelzalen in Rijswijk.

Taalmaatjes voor Leidschendam-Voorburg en Rijswijk

Als Taalmaatje helpt u een taalvrager met de Nederlandse taal, een-op-een of in een kleine groep. U spreekt één keer per week af in één van de vestigingen van de Bibliotheek aan de Vliet, thuis bij de taalvrager of ergens anders.

Als Taalmaatje herkent u de wensen en behoeften van de taalvrager en speelt hierop in. U werkt graag in kleine groepjes volwassenen (maximaal 4 personen) of een-op-een.

U bent gemotiveerd om dit 1 jaar te doen voor 1 uur per week (m.u.v. uw vakanties) en de bijbehorende basistraining te volgen en op een later moment een aantal verdiepingstrainingen.

Voor hulp en advies kunt u terecht bij uw contactpersoon van het Taalhuis.

Taalmaatje worden?

Spreekt het u aan om een deel van uw tijd in te zetten voor dit belangrijke werk en gaat u graag met anderstaligen in gesprek? Geef u dan op bij Isabel Tirado van het Taalhuis: 070 – 240 0 250 of itirado@bibliotheekaandevliet.nl.

Mail Isabel Tirado