De Lions Vredsposterwedstrijd 2020

Gepubliceerd op: 13 oktober 2020 14:00

Leerlingen van groep 8 tekenden Vredesposters met als thema “Elkaar Helpen Geeft Vrede”. De beste tekeningen per klas zijn te zien in de Bibliotheek aan de Vliet in Voorburg.

Elkaar Helpen Geeft Vrede

Lionsclub Voorburg en Lionsclub Voorburg Prinses Marianne organiseren sinds 1994 jaarlijks de Lions international Vredesposterwedstrijd in Leidschendam-Voorburg. Wereldwijd tekenen ruim 500.000 kinderen in 200 landen een Vredesposter. Hierbij drukken de kinderen uit wat vrede voor hen betekent, waardoor zij meer begrip krijgen voor elkaar en voor andere culturen.

De leerlingen in de groepen 8 van Nieuw Vreugd en Rust, de Sint Maartensschool, De Vijverhof, De Driemaster, De Groen van Prinstererschool, de Professor Casimirschool, De Lusthof en Cascade uit Voorburg bespraken het thema van dit jaar “Elkaar Helpen Geeft Vrede” uitgebreid in de groepen. Vervolgens gingen ze aan de slag met het uitwerken en tekenen van hun Vredesposter. Lion Mia Spannenburg: “Het is elke keer bijzonder en ontroerend om te zien wat de kinderen beweegt bij het maken van een tekening met dit thema.”

Een aantal leden van de Lionsclubs beoordeelt in de week voor de herfstvakantie de tekeningen en de mooiste posters van elke groep worden geëxposeerd in de Bibliotheek aan de Vliet in Voorburg.

Vakjuryprijs

Op vrijdagmiddag 13 november is in de Bibliotheek een besloten prijsuitreiking (alleen toegankelijk voor de kinderen van wie de poster op de expositie hangt). De vakjury, bestaande uit voorzitter wethouder onderwijs Juliette Bouw, bibliotheekdirecteur Gerard Hendriks en kunstenares Yolanda van der Elst beoordeelt de posters. De juryleden kijken onder meer naar de interpretatie van het thema en uitbeelding ervan op de Vredesposter, de artistieke presentatie en originaliteit. Vervolgens maakt Juliette Bouw de drie vakjury prijswinnaars bekend en reikt de prijzen uit. Deze drie winnende posters doen mee aan de Lions districtsprijs en de winnaar daarvan mag deelnemen aan de wedstrijd van de Lions in Nederland.

Publieksprijs

Helaas moest de organisatie door de maatregelen omtrent het corona virus besluiten dit jaar geen publieksprijs uit te reiken.

Expositie

De expositie met alle winnaars van de scholen is te bezichtigen van zaterdag 17 oktober tot vrijdag 13 november. De openingstijden van de Bibliotheek aan de Vliet, Koningin Julianalaan 257 in Voorburg zijn:

• Maandag – Vrijdag: 12.00-17.00 uur
  • Zaterdag: 10.00-17.00 uur