De Lions Vredsposterwedstrijd 2021

Gepubliceerd op: 25 oktober 2021 12:00

Al jaren organiseren de Lionsclubs in samenwerking met de Verenigde Naties de Peace Poster Contest (PPC) of wel een wereldwijde Vredesposterwedstrijd. Kinderen over de hele wereld in de leeftijd van 11 tot 13 jaar tekenen op school een poster met Vrede als onderwerp. Wereldwijd tekenen 500.000 kinderen in 200 landen een Vredesposter. Leerlingen van groep 8 in de gemeente Leidschendam-Voorburg tekenden dit jaar Vredesposters met het thema 'Wij zijn allemaal verbonden'.

Foto: De Vredesposter van Alicia Huizer, Nederlandse winnaar van 2020 met het thema “Elkaar helpen geeft Vrede”.

• De expositie loopt van 30 oktober t/m 12 november

• Op 12 november is de prijsuitreiking om 16:00 uur

• Iedereen is welkom om te komen kijken en te stemmen

Wij zijn allemaal verbonden

Lionsclub Voorburg en Lionsclub Voorburg Prinses Marianne organiseren sinds 1994 jaarlijks de Lions international Vredesposterwedstrijd in Leidschendam-Voorburg. Wereldwijd tekenen ruim 500.000 kinderen in 200 landen een Vredesposter. Hierbij drukken de kinderen uit wat vrede voor hen betekent, waardoor zij meer begrip krijgen voor elkaar en voor andere culturen.

Groep 8 leerlingen van de basisscholen Nieuw Vreugd en Rust, Sint Maartensschool, De Vijverhof, De Driemaster, Groen van Prinstererschool, Professor Casimirschool, De Lusthof en Cascade uit Voorburg bespraken het thema 'Wij zijn allemaal verbonden' in de groepen. Vervolgens gingen ze aan de slag met het uitwerken van hun Vredesposter. Aldus lion Mia Spannenburg: “Het is elke keer ontroerend om de uitleg van de kinderen te horen over hun motivatie de poster zo uit te werken.”

Een aantal leden van de Lionsclubs hebben de tekeningen beoordeeld. De 2 uitgekozen posters van elke groep worden geëxposeerd in de Bibliotheek aan de Vliet in Voorburg.

Expositie

De expositie met de uitgekozen posters van de scholen is te bezichtigen van zaterdag 30 oktober tot vrijdag 12 november. Kom langs om de posters te bekijken tijdens onze openingstijden in de bibliotheek in Voorburg op:

• Maandag: 12:00 - 18:00 uur
  • Dinsdag t/m vrijdag: 10:00 - 18:00 uur
  • Zaterdag: 10.00-16:00 uur

Openingstijden en adres - locatie Voorburg

Prijsuitreiking

Op vrijdagmiddag 12 november om 16:00 uur is er een prijsuitreiking in de Bibliotheek in Voorburg. Iedereen die wilt langskomen is van harte welkom.

Juliette Bouw maakt de prijswinnaars bekend en reikt twee prijzen uit; die van de vakjury en de publieksprijs. Deze twee winnende posters gaan door naar de volgende ronde: de Lions districtsprijs. De winnaar daarvan mag deelnemen aan de wedstrijd van Lions Nederland.

Vakjuryprijs

De vakjury, bestaande uit wethouder van onderwijs Juliette Bouw (voorzitter), kunstenares Yolanda van der Elst en Jacqueline van Munster, verbonden aan de bibliotheek, beoordeelt de posters. De juryleden kijken naar de interpretatie van het thema en uitbeelding ervan, de artistieke presentatie en originaliteit.

Publieksprijs: jouw stem telt!

Het is heel fijn dat er dit jaar weer een publieksprijs kan worden uitgereikt aan de poster die de meeste stemmen heeft gekregen van de bezoekers van de expositie.

Kom tussen 30 oktober en 12 november de tekeningen bewonderen in de bibliotheek in Voorburg en breng jouw stem uit op je favoriete poster. Er zijn stemformulieren die je kunt invullen en een busje waar je jouw stem in kunt doen.

Winnaar 2021

De wereldwijde prijswinnaar van 2021 is Yue Zheng (13 jaar) uit China.