Poëzie en muziek met Marieke Lucas Rijneveld

Gepubliceerd op: 19 oktober 2021 16:09

In dit optreden op 10 november in Theater Ludens staan poëzie en muziek centraal. Marieke Lucas Rijneveld, een van de meest toonaangevende hedendaagse schrijvers en dichters van Nederland, zal voordragen uit eigen werk.

Ook wordt zij over haar werk geïnterviewd door Jielis van Baalen. De poëzie en het interview worden afgewisseld met muziek, waarbij de poëzie en de muziek elkaar zullen versterken. Michiel Holtrop (altviool) en Edwin Bleichrodt (cello) zullen onder meer werk van Béla Bartók, Kurt Weill, Johann Sebastian Bach en Joey Roukens ten gehore brengen.

© Foto: Jeroen Jumelet

Deze voorstelling wordt u aangeboden door het Huygens Muziekfestival, de Bibliotheek aan de Vliet en Theater Ludens.

• Marieke Lucas Rijneveld – voordracht
  • Jielis van Baalen – interviewer
  • Michiel Holtrop – altviool
  • Edwin Bleichrodt – cello

Marieke Lucas Rijneveld

Marieke Lucas Rijneveld wordt alom beschouwd als een van de grootste talenten van de Nederlandse letteren. Zij debuteerde in 2015 met de dichtbundel Kalfsvlies, die onder andere werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut. Haar tweede dichtbundel,  Fantoommerrie, verscheen in 2019 en werd bekroond met de Ida Gerhardt Poëzieprijs. In 2018 verscheen haar eerste roman, De avond is ongemak, waarvan de vertaalrechten aan 38 landen werden verkocht.  Voor de Engelse editie (The Discomfort of Evening) ontving Marieke Lucas Rijneveld, samen met vertaalster Michele Hutchison, als eerste Nederlandse schrijver in de geschiedenis de International Booker Prize. In november 2020 verscheen haar tweede roman, Mijn lieve gunsteling, die ook veel lof oogstte en waarvan de vertaalrechten al aan tien landen werden verkocht.

Jielis van Baalen

Jielis van Baalen studeerde theologie en filosofie. Hij is freelance journalist en als docent professionele ethiek verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Van 2009 tot 2012 woonde en werkte hij als freelance journalist in de Egyptische hoofdstad Cairo. Naast zijn werkzaamheden als docent, geeft hij lezingen door het hele land en is hij actief als dagvoorzitter/moderator op themabijeenkomsten, events, boekpresentaties en seminars.

Michiel Holtrop (Altviool)

Michiel Holtrop (Altviool) studeerde aan het Utrechts Conservatorium en het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij volgde masterclasses bij Jaap Schröder, Eli Goren en Nobuko Imai. Op het festival van Entrecasteaux won hij de eerste prijs voor kamermuziek. Michiel bespeelt een Amsterdamse altviool van Max Möller uit 1954. Hij speelde met grote dirigenten en solisten als Bernard Haitink, Kurt Masur en Anne-Sophie Mutter in het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Naast zijn werk bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is hij adviseur bij het Fonds Podiumkunsten en geeft ook af en toe een workshop over Podiumvrijheid. Maar de meeste tijd spendeert hij als zakelijk en artistiek leider en als musicus aan de Stichting Appeltaartconcerten. Hiermee treedt hij vooral buiten de concertzalen op.

Edwin Bleichrodt (Cello)

Edwin Bleichrodt (Cello) volgde lessen bij diverse docenten, meest recent bij Arturo Muruzabal en Jeroen den Herder. Hij was als (eerste) cellist verbonden aan Arnhem Sinfonietta en het N.S.O. Collegium Musicum Carolinum en het Regina Bach Orkest. Hij maakt deel uit van verschillende kamermuziekensembles, waaronder het Maeslangen pianotrio. Ook treedt hij op in het kader van het kader van de Stichting Appeltaartconcerten, o.a. met musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Met het Crumble consort begeleidde hij in 2019 Tania Kross in een programma met Gershwin. In 2020 trad hij met onder anderen dichter Ester Naomi Perquin op in het Huygens Festival. Michiel en Edwin treden regelmatig als duo op.

DATUM - TIJD - LOCATIE - PRIJS - KAARTVERKOOP

• Wanneer: woensdag 10 november 2021
  • Hoe laat: 20:00 - 22:00 uur
  • Waar: Theater Ludens | Burg. Feithplein 95 | 2273 BW Voorburg
  • Prijs: € 12,50 | Ooievaarspas € 6,25 (inclusief 1 drankje)

Kaarten koop je online bij Theater Ludens via onderstaande knop of aan de theaterkassa. De theaterkassa is geopend op woensdag- en zaterdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur en een uur voor aanvang van alle voorstellingen.

Koop hier een kaartje bij Theater Ludens