Poëzieweek - 28 januari t/m 3 februari 2021

Gepubliceerd op: 27 januari 2021 13:42

We leven in tijden van grote verschillen, het eigen gelijk, de een tegen de ander. Tegelijk is er ook samenhorigheid en zijn er verbindende initiatieven van onder uit, wereldwijd. Digitaal of op straat, stil of luidkeels, rond grote thema’s of kleinere, lokale projecten. En dat zetten we in de Poëzieweek in de kijker met het thema ‘samen’.

We vieren het samen-leven, samen-hangen, samen-zijn, samen-voegen, samen-stellen, samen-zitten, samen-werken, samen-lezen en samen-schrijven. Want samen kunnen we veel. Vanuit de eigenheid en het anders zijn van ieder individu. Niet samensmélten dus, maar bruggen bouwen. Tegen individualisme en voor inclusie.

Poëzie is al lang niet meer voorbehouden aan de dichter in de eenzame zolderkamer. Dichters vinden elkaar via festivals en digitale fora. Ze nemen een standpunt in, engageren zich. Denk maar aan De Eenzame Uitvaart, de Klimaatdichters, de Partij voor de Poëzie, Dichters van Wacht, …  Hun woorden rijgen zich aaneen en vormen een levensader die pulseert en het hart vormt van onze samenleving. Ze verbinden en voeden ons, inspireren en brengen samen.

Een gedicht per dag

Iedere dag om 17:00 uur vindt u op onze Facebook en Instagram een gedicht passend bij het thema 'Samen'. Er komen gedichten voorbij van Maud Vanhauwaert, Rodaan Al Galidi, Anna Carlier, Kees Spiering, Mustafa Kör, Peter Verhelst en Partij voor de Poëzie.

Gedichtenkaart

Heeft u een boek of boekenpakket gereserveerd in onze Afhaalbibliotheek? Dan ontvangt u in de Poëzieweek een kaart met een mooi gedicht in uw tasje.

Ontmoet Dichters Online (live vanuit Rotterdam)

Als afsluiting van de Poëzieweek 2021 organiseert Probiblio in samenwerking met bibliotheken op donderdagavond 4 februari de poëzieavond Ontmoet Dichters Online.

Bent u een echte poëzieliefhebber? Meld u dan aan voor Ontmoet Dichters Online: een online poëzieavond live vanuit het Bibliotheektheater in Rotterdam. Deze avond staat in het teken van voordrachten en interviews met uw favoriete dichters. Ook krijgt u de kans om zélf vragen te stellen!

De presentatie van de avond is in handen van de Rotterdamse dichter Daniël Dee.
U kijkt en luistert naar:

• Tsead Bruinja
  • Iduna Paalman
  • Maureen Ghazal
  • Daniëlle Zawadi

Lees hier meer en meld u gratis aan