Nieuwe editie Rijswijk Talent Award voor Beeldende Kunst

Gepubliceerd op: 16 september 2020 16:13

Na drie edities Rijswijk Talent Award (RTA) voor Podiumkunsten wordt dit jaar de focus gelegd op de Beeldende Kunst. Heb je een talent voor schilderen, tekenen, grafiek, fotografie, video, sculpturen, installatiekunst of fashion design? Wij zoeken amateurkunstenaars, jong en oud, die met deze lokale talentenjacht mee willen doen en kans maken op o.a. een mooie geldprijs en exposities.

Trias, centrum voor de Kunsten organiseert deze editie van RTA samen met Museum Rijswijk en tal van andere lokale kunstorganisaties. Met elkaar willen we talentontwikkeling stimuleren en meer aandacht geven aan beeldende kunst van amateurs in Rijswijk.

Zowel via de verenigingen zelf, maar ook individueel zijn veel mensen actief bezig met het maken van kunst. Er zijn echter maar weinig kansen om het werk te exposeren. Laat staan om in contact te komen met anderen die ook met kunst bezig zijn en feedback te krijgen van een vakjury en professionele kunstenaars.

Daar komt met deze editie van de Rijswijk Talent Award verandering in!

Thema

Alle amateurkunstenaars wordt gevraagd werk in te leveren dat te maken heeft met het thema ‘Thuis’. De Papier Biënnale in Museum Rijswijk (28 juni - 15 november), met werk van 22 internationale kunstenaars, heeft dit jaar het onderwerp ‘Thuis’ als thema. Heel toepasselijk in deze Coronatijd!

Groepsexpositie en finale expositie

Uit alle inzendingen wordt een selectie gemaakt van 20 à 30 kunstenaars. Zij exposeren hun werk op zaterdag 31 oktober en zondag 1 november in winkelcentrum In de Bogaard. In dit weekend worden er drie finalisten gekozen. De bezoekers kiezen een publiekswinnaar. Deze geselecteerde kunstenaars exposeren tijdens het laatste, drukbezochte weekend van de Papier Biënnale in Museum Rijswijk op 14 en 15 november. Op zondagmiddag wordt de winnaar bekend gemaakt.

Talentontwikkeling

De geselecteerde kunstenaars van de groepsexpositie ontvangen feedback van een deskundige jury, onder leiding van Arnoud van Aalst, directeur van Museum Rijswijk. De finalisten krijgen een masterclass met een professionele kunstenaar.  Op deze manier willen ze iedereen die meedoet feedback geven op het werk en verder helpen in zijn/haar ontwikkeling als (amateur)kunstenaar.

Inschrijven

De inschrijving is geopend via de website. Aanmelden kan tot uiterlijk 11 oktober. Iedereen van 8 tot 108 jaar kan meedoen. Ze nodigen expliciet mensen uit van alle leeftijden. Kijk voor de verdere voorwaarden op de website.

Ga naar de website van de Rijswijk Talent Award