De Taalmarkt op 7 juli: een groot succes bij taalvragers

Gepubliceerd op: 12 juli 2022 13:48

De (Oekraïense) taalvragers van het Taalhuis in Rijswijk hebben op donderdag 7 juli genoten van een gezellige Taalmarkt. Samen met taalvrijwilligers gingen de taalvragers in een vertrouwde omgeving aan de slag om Nederlands te oefenen. De Taalmarkt was een afsluiting van een periode van Nederlandse les in de Bibliotheek. Tijdens deze feestelijke samenkomst waren er hapjes en drankjes aanwezig en konden taalvragers in een vertrouwde omgeving in de praktijk Nederlands oefenen.

Meer over het Taalhuis

Taalondersteuning

De Taalmarkt is georganiseerd ter afsluiting van een periode van taallessen in Rijswijk. Er is tussen april en juli van dit jaar wekelijks taalondersteuning geweest voor Oekraïners die gehuisvestigd waren in Rijswijk. Dit initiatief is ontstaan vanuit de gemeente Rijswijk en vond plaats in de Bibliotheek aan de Vliet. Onder begeleiding van taalvrijwilligers van het Taalhuis werd er iedere week Nederlands geoefend in het Taalhuis. Het doel was om Nederlandse basiswoorden en zinnen te leren om zich verstaanbaar te maken.

In gesprek om Nederlands te oefenen

Met een stempelkaart liepen taalvragers langs kraampjes waar zij in gesprek konden gaan met diverse vrijwilligers. Zo waren er onder andere een huisarts, een apotheker en iemand van de woningbouwvereniging. Verder waren er kraampjes met een werkgever, een medewerker van de supermarkt, iemand van de gemeente en de bibliotheek. Door vragen te stellen ontstond er ruimte voor een dialoog: de woorden en zinnen die zij hadden geleerd werden in de praktijk toegepast. De taalvragers waren enthousiast over de combinatie van deze feestelijke ontmoeting en het oefenen van het Nederlands. Aan het einde van de taalmarkt kregen de taalvragers (met een volle stempelkaart) een mooi cadeau.

Ruimte voor ontmoeting

Naast oefenen was ook er ook ruimte voor ontmoeting waarbij vrijwilligers en deelnemers elkaar konden opzoeken voor een gesprek. Tijdens de zomervakantie gaat het Taalhuis hiermee door en daarom bieden de taalvrijwilligers een keer in de week een koffiemoment in de bibliotheek in Rijswijk en Leidschendam aan. Zo kunnen zowel Oekraïners als andere taalvragers op een ongedwongen manier kennis met elkaar maken en samen met onze vrijwilligers Nederlands blijven oefenen.

Met dank aan

De Taalmarkt is mede mogelijk gemaakt door het Rabobank Fonds voor lokale initiatieven. Dankzij hun steun konden we deze periode feestelijk afsluiten met hapjes, drankjes en cadeaus, wat resulteerde in een zeer geslaagde dag.

Informatie voor Taalvragers

Het is zomervakantie in het Taalhuis. Er zijn geen leesclubs van 11 juli t/m 21 augustus. Wil je ook in de zomer Nederlands blijven oefenen? Kom dan naar onze koffie momenten. Iedereen die al een klein beetje Nederlands spreekt, is van harte welkom: Oekraïense taalvragers én taalvragers uit andere landen. We gaan samen een kopje thee of koffie drinken, met elkaar praten en wellicht een taalspelletje doen of een stukje lezen. Alles om ook tijdens de zomer te oefenen met de Nederlandse taal en elkaar beter te leren kennen.

Rijkwijk

Je bent van harte welkom om mee te doen als je Nederlands wil oefenen (vanuit iedere taal) in de bibliotheek in Rijswijk:

• Elke donderdag van 14 juli t/m 18 augustus om 13:00 uur

Leidschendam

Je bent van harte welkom om mee te doen als je Nederlands wil oefenen (vanuit iedere taal) in de bibliotheek in Leidschendam:

• Woensdag 13 juli 11:00 uur
  • Maandag 18 juli 13:00 uur
  • Woensdag 20 juli 11:00 uur
  • Woensdag 27 juli 11:00 uur
  • Woensdag 03 augustus 11:00 uur
  • Woensdag 10 augustus 11:00 uur
  • Woensdag 17 augustus 11:00 uur

Na de zomervakantie

Na de zomervakantie starten er op alle drie locaties (in Rijswijk, Voorburg en Leidschendam) weer leesclubs bij het Taalhuis. Aanmelden is niet nodig, je mag zo binnenlopen. Iedereen die Nederlands wil oefenen is welkom.

Wil je meer weten over de leesclubs? Stuur dan een e-mail naar: taalhuis@bibliotheekaandevliet.nl

Ga naar het Taalhuis