Update! Denk mee over de toekomst van de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 1 december 2020 15:56

Hoe zou de bibliotheek er in de toekomst uit moeten zien? Deze vraag hebben we de afgelopen periode op verschillende manieren en momenten aan u gesteld. Maar wat gaan we nu precies met uw antwoorden doen? En hoe ziet het proces er verder uit?

Wat hebben we gedaan?

U heeft in grote getalen gehoor gegeven aan onze oproep om mee te denken. De digitale vragenlijst werd door bijna 650 inwoners ingevuld, meer dan 75 van u deden mee aan verdiepende interviews.

Kinderen dachten mee tijdens vier werksessies en met een teken- en schrijfwedstrijd waarvoor we tientallen inzendingen kregen.

Woej (taallessen), Stichting Lezen en Schrijven, Stichting Sport & Welzijn en Stichting Aight en Vluchtelingenwerk haalden ideeën op bij hun doelgroepen. En MKB Leidschendam-Voorburg en diverse maatschappelijke organisaties deelden adviezen en suggesties tijdens groepsgesprekken.

De resultaten zijn heel divers. Antwoorden gaan over lezen, leren en werken in de bibliotheek. Maar ook over ontspannen en contact maken.

Wat dacht u bijvoorbeeld van het idee om een glijbaan in de bibliotheek neer te zetten? Of een virtual reality-kamer, waar je letterlijk een verhaal in kunt stappen en kunt beleven?

Hoe nu verder?

De komende weken worden al uw antwoorden en ideeën verder bekeken. Welke wensen en behoeften worden door een groot deel van de inwoners gedeeld?

In januari kunnen we dit met u delen op de website van In gesprek met Leidschendam-Voorburg

Klik hier om naar de website te gaan

Hierna wordt gekeken hoe dit past binnen of naast de wettelijke taken die de bibliotheek heeft. En binnen de andere kaders, zoals de beschikbare financiën. Maar ook of de bibliotheek voor bepaalde activiteiten kan samenwerken met andere organisaties.

En wat betekent dit alles voor de huisvesting van de bibliotheek? Eén hoofdvestiging, eventueel met dependances in de andere kernen? Of juist meerdere gelijkwaardige vestigingen? En waar zouden deze dan het beste passen?

Ook onderzoeken we of het recente voorstel van GBLV, GroenLinks, en D66, om bibliotheek, cultuur en theater in het Groot Zijdepark te bundelen haalbaar is en past binnen de behoeften van gebruikers en samenwerkingspartners.

Het antwoord op al deze vragen vormt de basis voor een voorstel voor de bibliotheek van de toekomst. Het college en de bibliotheek leggen dit voorstel naar verwachting komend voorjaar voor aan de gemeenteraad. De raad neemt hier vervolgens een beslissing over.