Vrijwilligers Taalhuis gaan online door

Gepubliceerd op: 11 mei 2021 15:58

De Bibliotheek aan de Vliet houdt sinds de gedwongen sluiting door de coronamaatregelen de digitale deuren steeds open voor de bezoekers van het Taalhuis. Zo zetten vrijwilligers Ron, Hanneke, Christina en Agaath zich in Leidschendam en Voorburg iedere maandag en dinsdag in om samen met bezoekers van het Taalhuis te lezen.

Hanneke vertelt: “Ik vind het leukste dat je contact heb met mensen uit allerlei landen en hen helpt om hier een thuis te vinden. Iets te vertellen over je eigen land en dan iets terug te horen over gebruiken in andere landen.
Vorige week vertelde ik over 4 en 5 mei, dat op 4 mei de vlag halfstok hangt omdat we de doden herdenken en rouwen, terwijl de vlag op 5 mei in te top hangt omdat we de bevrijding vieren. Een paar van de deelnemers gaven aan dat ze dat niet wisten.
Nu het niet mogelijk is bij elkaar te komen, is dit een goede oplossing, en zijn er eigenlijk altijd veel deelnemers. Je hebt echt het gevoel dat je mensen helpt, ze geven aan dat ze dankbaar zijn dat wij er zijn en met hen oefenen.”

Een andere vrijwilliger, Ron, geeft zijn ervaringen als volgt weer: “Ik vind het prima dat we het in gang kunnen houden en dat er zoveel trouwe deelnemers zijn. Het Taalhuis voorziet in een behoefte. Maar het is nu niet anders, dus we gebruiken dit alternatief zo goed mogelijk. En de deelnemers zijn tevreden, heb ik vanmiddag weer gemerkt.”

Elke week online

In maart 2020 moest het Taalhuis vanwege de coronamaatregelen stoppen met de activiteiten in de bibliotheek. Twee keer was er een herstart, beide keren viel het noodgedwongen weer stil. Sinds februari is het Taalhuis online via Zoom weer "in de lucht". Daar was zeker belangstelling voor en de aanmeldingen volgden snel. Wekelijks zetten vrijwilligers en taalvragers hun pc's of laptops aan en bespreken korte Nederlandse nieuwsartikelen met elkaar. Gemiddeld komen er zo 10 á 20 bezoekers per week online, die in kleine groepen worden verdeeld.

Positief

De taalvragers die allen uit verschillende landen komen, zoals Zuid-Afrika, China, Turkije, Rusland en Japan reageren positief op de mogelijkheid om online weer contact te hebben met de vrijwilligers van het Taalhuis. “Het is een prikkel om Nederlands te blijven leren”, “je leert nieuwe woorden”, “het helpt om beter Nederlands te lezen en spreken”, “een veilige plek om fouten te maken”, “ik leer veel nieuwe woorden”.

Huiswerk

Een ander alternatief in verband met de sluiting van het Taalhuis, is het zogenoemde “huiswerktraject”. Taalvragers ontvangen iedere maandagavond via e-mail een ingesproken versie van
een krant met artikelen in eenvoudig Nederlands met daarbij vragen over de artikelen. Na het maken van de opdrachten kijken vrijwilligers het huiswerk na en geven er commentaar op. Reactie van een bezoeker na het terug ontvangen van nagekeken huiswerk: “ Dankjewel voor het nakijken van mijn huiswerk. Het is heel leerzaam.”

Wilt u meedoen met het Online Taalhuis of hebt u vragen? Neem dan contact op met Sevda Scoop via taalhuis@bibliotheekaandevliet.nl