De Week van Lezen en Schrijven 2022

Gepubliceerd op: 31 augustus 2022 09:00

In deze week vragen wij extra aandacht voor laaggeletterdheid in Nederland. Wist je dat 2,5 miljoen volwassenen moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen? Vaak missen zij ook digitale vaardigheden om goed om te gaan met een computer, smartphone en tablet.

Waarom is lezen zo belangrijk?

Dat het goed voor de algehele taal- en leesontwikkeling is, horen we namelijk vaak genoeg. Het klopt ook: Lezen zorgt dat kinderen meer woorden leren kennen. Ook begrijpen ze beter hoe verschillende zinnen in elkaar zitten en hoe zinnen opgebouwd zijn. Het is ook bewezen belangrijk voor de spreekvaardigheid. Kinderen die meer lezen of voorgelezen worden kennen meer woorden. Hierdoor komen ze letterlijk beter uit hun woorden. Zij kunnen door een grotere woordenschat beter verwoorden wat ze denken, voelen en bedoelen.

Activiteiten georganiseerd door de bibliotheek

Op 10 september in het Rijswijkse Bos is er tijdens het Strandwalfestival de Strandwalmarkt, waar de Bibliotheek aan de Vliet ook aanwezig is! Het wordt één groot feest met informatiekraampjes, workshops en activiteiten van het Rijswijkse verenigings- en bedrijfsleven. De hele dag (12:00 - 17:00 uur) zijn er medewerkers van de bibliotheek aanwezig om je meer informatie te geven over de bibliotheek en haar activiteiten.

Breng je stem uit op het Boek van de maand. Er zijn 10 titels voor volwassenen en 10 titels voor de jeugd. Doe mee aan de bibliotheekchallenge en win...Taalhuis In samenwerking met Stichting Welzijn Rijswijk organiseren wij leuke taalactiviteiten:

• 12:00 - 13:00 uur - Doe mee met leuke taalspelletjes tijdens het Taalcafé (thema: biografie)
  • 13:00 - 14:00 uur - Kom multiculturele hapjes proeven
  • 14:00 - 15:00 uur - Doe mee met leuke kinderactiviteiten
  • 15:00 - 16:00 uur - Taalmaatje worden? Ga op Speeddate met een Taalvrager
  • 16:00 - 17:00 uur - Doe mee met leuke taalspelletjes tijdens het Taalcafé (thema: biografie)

Ook kun je de hele dag vloerscrabble spelen en is er een praatplaat over hoe iemand de taal leert en wat daarbij nodig is.

Kom erachter hoe creatief jij bent.

Los de rebus op en maak kans op een prijs!
Daag jezelf uit en probeer de rebus op te lossen, die te vinden is op www.bibliotheekaandevliet.nl/weekvanlezenenschrijven. Stuur jouw oplossing op naar secretariaat@bibliotheekaandevliet.nl en maak kans op een prijs!