Yasmine Bouzidi wint in Voorburg de voorleeswedstrijd!

Gepubliceerd op: 20 februari 2023 14:30

Yasmine Bouzidi van basisschool De Piramide uit Rijswijk heeft afgelopen week de plaatselijke voorleeswedstrijd gewonnen. Deze wedstrijd vond op woensdag 15 februari plaats in Theater Ludens in Voorburg.

Het betrof hier een voorronde van De Nationale Voorleeswedstrijd, georganiseerd door de Bibliotheek aan de Vliet. De winnaar gaat door naar de regionale finale. En misschien wordt Yasmine wel De Nationale Voorleeskampioen 2023!

Uitspraak, verstaanbaarheid en tempo

De 12 kandidaten van groepen 7 en 8 uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk werden, aangemoedigd door hun supporters, om de beurt naar voren gehaald en kort aan het publiek voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Daarna trok de jury zich terug. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. Na een spannend kwartiertje werd het verlossende woord door de juryvoorzitter Margré van Heesch gesproken.

Het boek Heartland, Tweestrijd & Doorbraak

Yasmine Bouzidi las een fragment voor uit het boek Heartland, Tweestrijd & Doorbraak van Lauren Brooke. De jury vond dat Yasmine de emoties in het fragment goed over kon brengen. “Een theaterpersoonlijkheid”, volgens de jury. Yasmine zal één van de deelnemers zijn aan de regionale finale, die op woensdag 22 maart 2023 gehouden zal worden in Bibliotheek DOK in Delft.

De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Kinderen leren hierbij veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren.

De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Nederlandse Boekenbon BV.